torsdag, maj 28

Den ständiga resan

Det är så otroligt patetiskt att lägga tid på att rekapitulera saker ens mamma sagt på vägkrogar i Nyköping med omnejd, och just därför gläds jag extra mycket åt att ha ett jobb, en tillvaro, ett kynne, ett lynne som möjliggör detta. Under resan hade jag en lapp i fickan som jag skrev ner saker mamma sa, och en av de är:

Typisk katt.

Det sa hon, helt konstaterande, varje gång hon såg en katt. Det är situationistiskt på samma sätt som ett schablonsprejat "VAD BETYDER DET HÄR?" bredvid ett ventilationsfilter eller en stupränna. Alltså genialiskt. Och när jag frågade henne på ett fik i någon håla vid motorvägen, efter att örfilats av insikten om hur mycket som finns och hur lite vi egentligen vet, och kan veta, om allt detta.

- Mamma, vad är egentligen en brownie?
- Det är en brun kaka.

2 kommentarer:

S sa...

Det här är jag och min mamma när vi roadtrippar till Gotland i juli.

Unknown sa...

mammor alltså