torsdag, april 16

Jag är helt utmattad.

Har gått igenom en lång lista över samtliga partier som fick minst en röst i valet -94. En snabbanalys leder till insikten om att folk ändå är ganska roliga. Det, eller som det enda intressanta Olle Ljungström sa i dokumentären, att "de allra flesta borde spärras in". Jag hittade några favoriter (antal röster inom parentes):

PARTIET FÖR FRÄMJANDE AV SKITKÅTA KVINNORS STATSRÅDS 
VÄLBEF. (1)
SATANCO SATANCONIZ PARTIET (1)
EN LITEN DEL AV POLEN-PARTIET (1)
P MOT "HEDERSKVINNANS HYCKLERI", MER F SOC. RÄTTV. MEL. ... (1)
SÅS-PARTIET (1)
PETER JANGEFJORDS BÖGPARTI (1)
TA VARA PÅ MILJÖN. TA HAND OM VARANDRA KRAM (1)
KUK- OCH FITTPARTIET (1)
PARTIET SOM VILL ATT SUSANNE OSTEN SKA PARA SIG MED EN 
LITEN (1)
ALF SVENSSON-ÄR-ADOPTERAD-OCH-HAR-TVÅ-PAPPOR-PARTIET (1)
ETT NYTT PARTI MED NYA MÄNNISKOR (1)
EZENHEMER PLASTPÅSAR OCH BARNUPPFOSTRINGSREDSKAPSPARTIET (28)

De här spontant påhittade partierna rymmer så mycket hat. Så mycket vilsen och mörkrädd förtvivlan. Men också kärlek. "Sås-partiet", det kunde man byggt vidare på. Vidare kan tilläggas att Sverigedemokraterna tappade en massa röster i och med att 1236 personer skrev SVERIGE DEMOKRATERNA". Men vad handlade egentligen Ezenhemer-grejen om? Det var ännu fler än de 28 ovan som röstat på något med "Ezenhemer+plastpåsar+barnuppfostran", det låter obehagligt tycker jag.

6 kommentarer:

B sa...

det där var det bästa jag sett på internet någonsin, tror jag.

E sa...

Jag är benägen att hålla med dig. En sak oroar mig dock: Jag kan inte hitta Peter Jangefjord på Ratsit. Jag hoppas han har det bra.

B sa...

intressant observation. gamla mor jangefjord är måhända den sista jangefjord i livet, eller så är det den här killen?

http://www.impact.nu/index.php?cid=906

B sa...

och det där med ezenhemer och plastpåsarna. fått någon klarhet i det?

E sa...

Fast han heter ju Janefjord. Och han var väl dessutom inte ens född -94?

Ezenhemmer-grejen var ett slags anti-parti på 90-talet som ville göra politiken "roligare". Helt onödiga ansträngningar kan man tycka efter att ha läst Flashbacklistan. Läs här: http://www.mickelin.com/ezen/

B sa...

haha, ja det var ju det som var grejen. det var ju lite taskig stavning överlag sådär.