onsdag, maj 20

Vinden rister i mitt sykomorträd

Jag ska resa bort. Med bil ska jag ta mig till en plats där kvinnor går i huckle och blir mödrar vid 15 och nackar höns och kärnar smör och tvättar sina knivar och sina mäns yllekalsonger i skogsbrynets lilla porlande bäck. En plats där männen aldrig blir äldre än 43 och misshandlar varandra med påkar i stora gäng runt byabrunnen varje lördag. Min barndom. Mitt ursprung. Mitt universitet.

Men allt det där ska jag den här gången bara se på avstånd, genom min morfars gamla telescope uppifrån tornet hans farfar byggde av drivved från det förlista regalskeppet Kronan. Mina eftermiddagsbjudningar ska jag låta ackompanjeras av flimrande väggprojiceringar av arkaiskt småstadsliv när tornrummet blir till ett camera obscura av malhålen i sammetsdraperiet.

2 kommentarer:

Jesper Olsen sa...

Bär det av till bagis?

E sa...

Oändligt mycket längre bort.